dinsdag 14 februari 2006

Hou vol!



Ik had net een stukje over een leuke case geschreven, struikel ik meteen over een mooi voorbeeld. Zul je altijd zien.



Ik wil mijn weblog promoten en kijk op het forum. Daar staan een aantal raadgevingen, waarvan de laatste is:

- Schrijf gewoon een leuk, boeiend, sexy, interessant log en houdt vol

Zo is het, ik zal dat niet bestrijden (en ik moet nog maar zien dat ik het volhoud). Maar houdt vol is fout. Dat moet zijn houd vol of hou vol. Waarom? Omdat een imperatief tweede persoon enkelvoud is (volg deze link voor uitleg), en omdat jij ontbreekt achter de persoonsvorm. Dan blijft de -t altijd weg.



Nou zul je zeggen: maar je hebt het toch tegen meer dan één persoon, dus is het meervoud? Ja dat zou je zeggen, maar blijkbaar werkt de taal niet zo. Kijk maar eens naar andere werkwoorden zoals doen. Wat moet het zijn: doe lekker mee of doet lekker mee? Ik geloof niet dat iemand kan volhouden dat het laatste natuurlijk klinkt.



Bij zo'n werkwoord als doen hoor je duidelijk hoe het zit met die -t, bij houden is dat onmogelijk omdat dat zelf een -d heeft die aan het eind van een woord klinkt als een -t. Maar als je snapt hoe het zit met die gebiedende wijs begrijp je ook dat er geen enkele reden is om daar nog eens een extra -t achter te plakken.



6 opmerkingen:

  1. Interessant! als ik meer tijd heb, kom ik terug om verder te lezen! Houd vol, hahaha!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Anoniem: 'Houdt afstand' valt in dezelfde categorie als 'Komt allen.' Het zijn versteende uitdrukkingen uit oudere taalfasen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuke site!
    ik heb een vraag over vol houden..
    ik dacht dat het altijd was bv.
    ik hoop dat ik het vol houd
    maar nu las ik ergens ik hoop ik dat ik het vol hou
    is dit correct?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Merel: In ieder geval zou je 'volhou(d)' aan elkaar moeten schrijven. Maar inderdaad, werkwoorden op 'houden' hebben een eerste persoon 'houd' én 'hou.' Hoe dan ook is het standaardtaal om die 'd' niet uit te spreken.

    BeantwoordenVerwijderen