vrijdag 5 mei 2006

Lekker zwemmen



"Ik snap jou niet"
"Huh?"
"Waarom moet dat allemaal zo moeilijk?"
"Moeilijk?"
"Die weblogsite van jou. Allemaal zo uitleggerig."
"Hoezo uitleggerig?"
"Man, waarom geef je niet gewoon een paar eenvoudige regeltjes om te leren ontleden? Dat willen de mensen toch?"
"Ja sorry hoor, daar kan ik niet aan beginnen."
"Waarom niet?"
"Jij bent nou net iemand die zegt: 'Ik wil niet leren zwemmen, ik wil alleen leren hoe ik uit het water kom.'"
"Wat is daar mis mee dan?"

"Nou, zwemmen is gewoon de beste manier om uit het water te komen."
"..."
"Dan kun je wel zeggen, ik wil niet leren zwemmen, maar dan snap je toch niet echt hoe het werkt."
"Ja, nou, ik vind het toch een beetje een kromme vergelijking."
"Hoezo?"
"Zwemmen is gewoon leuk. Als jij dat vergelijkt met ontleden doe je net of dat ook leuk is. Maar dat vinden de meeste mensen stomvervelend."
"Zwemmen is leuk?"
"Ja, kom op! Doe nou niet net of zwemmen niets aan is."
"Als jij anders hartje winter, bij regen en kou in het water valt met dikke kleren aan, dan vind jij zwemmen helemaal niet zo leuk."
"Nee, dan niet. Maar 's zomers, lekker in de zon, heerlijk verkoelend, man. Dat kun je toch niet ontkennen."
"Wat ik bedoel is dat zwemmen ook niet altijd leuk hoeft te zijn, maar alleen als de omstandigheden goed zijn."
"Jaja"
"Als je zin hebt om te zwemmen."
"Goed. Maar ik heb nooit zin in ontleden."
"Blijkbaar zijn de omstandigheden dan niet goed. Want ik vind het soms wél leuk."
"Nou, dat is ook een beetje makkelijk, vind je zelf ook niet?"
"Hoe bedoel je dat?"
"Wat zijn dat dan voor mysterieuze omstandigheden die goed moeten zijn?"
"Wanneer krijg jij ergens zin in?"
"Poe, dat is ook een rare vraag! Ik weet niet, innerlijke behoefte of zo?"
"Dat kan. Volgens mij krijg je ergens zin in als je denkt dat je er beter van wordt. Je denkt dat je je lekkerder gaat voelen, of dat je rijker wordt."
"Okee"
"Geestelijk rijker, ook wel."
"Mmm, dat is al minder. Maar vooruit."
"Dus gaat het erom waarom jij denkt dat je je door ontleden niet lekkerder gaat voelen."
"Nou ja, ontleden dat kán ik helemaal niet. Dat lukt me nooit, dat is me te moeilijk, daar raak ik alleen maar gefrustreerd van!"
"Jaja. Vreemd."
"Hoezo vreemd?"
"Dan zou je toch eigenlijk gemotiveerd moeten zijn om het te léren."
"Nee hoor, ik geef het op."
"Kun jij aan mij uitleggen waarom zwemmen leuk is?"
"Jazeker! Lekker bewegen, spelen, in het koele water, dat lijkt me duidelijk."
"Ja dat kun je wel zéggen, maar ben je het met me eens dat ik dat pas kan snappen als ik kan zwemmen?"
"Ja je moet het wel eerst leren ja."
"Kan dat niet makkelijker dan?"
"Nee, je moet wel eerst goed oefenen natuurlijk."
"O maar dat lukt me nooit! Ik geef het gewoon op."
"Ja hoor es, leren zwemmen is niet echt gemakkelijk. Dat ís nou eenmaal zo."
"Jaja. Interessant."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten