zondag 10 januari 2010

De Taalprof wil wel eens iets weten

Na de succesvolle verkiezing van de Taalzuurpruim 2009, en eerdere inventarisaties van wat de lezers het moeilijkste of makkelijkste zinsdeel vinden, wil de taalprof nu wel eens weten wat er tegenwoordig op de scholen (nog) aan zinsontleding wordt gedaan.


Meer specifiek gaat het mij nu om een inventarisatie van de huidige toestand (dus niet invullen wat je vroeger allemaal deed), in het huidige voortgezet onderwijs (dus niet de basisschool, de pabo of de universiteit invullen, ook als dat minder is).


Om het enigszins beheersbaar te houden heb ik een beperkt aantal categorie├źn gemaakt. Kies de categorie die het dichtst ligt bij wat jij op school doet. Kies bij twijfel de categorie net boven wat je werkelijk doet. Licht het eventueel toe in de reacties op dit logje.


5 opmerkingen:

  1. Mijn dochters, respectievelijk 3 en 4 vwo, doen "alles". Niet overbodig, omdat ze op de basisschool bijna niets aan ontleden hebben gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste taalprof,
    Ik heb het onderste bolletje gekozen. Bijna alles dus. Bij ons op school leren de leerlingen op havo en vwo zinsdelen en woordsoorten benoemen, ook in samengestelde zinnen. We doen bijvoorbeeld ook het voorzetselvoorwerp. In de bovenbouw is ontleden geen apart onderdeel meer in het curriculum, maar natuurlijk is de grammaticale kennis wel nodig, bijvoorbeeld bij het correct formuleren (voorkomen en verbeteren van dubbelop, foutieve samentrekking enz).
    Bij discussies in de vakgroep over grammaticale kwesties wordt uw blog er overigens nog al eens bijgehaald :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @DieVanNederlands: Dat eerste hoor ik al graag, het laatste helemaal ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik sluit me graag aan bij DieVanNederlands: we doen bijna alles tot de bovenbouw, waar we voortdurend naar die kennis verwijzen. Maar mijn muisaanwijzer verdwaalde en ineens bleek ik het bovenste bolletje aangeklikt te hebben: onherroepelijk.
    Wat ik ook nog wilde zeggen: werp eens een blik in de methode Nieuw Nederlands, ster-editie voor 1 t/m 3 vwo. Wat daar aan grammatica gedaan wordt, is niet gering. In de tweede klas worden hoofd- en bijzinnen behandeld, inclusief zoiets als het voorlopig voorzetselvoorwerp.
    Ten slotte nog een veer in het achterste erbij: als Sisyphus, bierkaai en paarlen voor de zwijnen te veel dreigen te worden, pept een bezoekje aan deze site mij weer op.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Johan Schipper: Ja, ik ken die methode, maar er is nog een verschil tussen wat in het boek staat en wat je als docent behandelt. Daar was ik wel benieuwd naar. Overigens tekent de situatie die jij beschrijft zich al wel een beetje af als de dominante situatie, tegen de gangbare opvattigen in, maar dat kan natuurlijk ook liggen aan het feit dat mensen die veel aan grammatica doen ook graag deze site bezoeken. Dus echte conclusies kan ik er niet uit trekken, tenzij het beeld zou zijn dat er bijna niets aan grammatica zou worden gedaan.
    En wat die veer betreft: hartelijk dank en graag gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen