donderdag 14 december 2006

AKDmi's uh d=xi



"Zie je nou wat ervan komt?"
"Wat?"
"Ja, ik zie je wel een beetje sip voor je uit kijken, maar dat komt er nou van!"
"Hè?"
"Al dat moeilijke gedoe van de afgelopen dagen."
"Moeilijke gedoe?"
"Al die academische discussie, man, hou toch eens op met die onzin!"
"Ja maar..."
"Nou was je zo lekker bezig"
"Ja maar..."
"Nou had je net een beetje de lachers op je hand met wat leuke grapjes en een beetje eenvoudige uitleg van eenvoudige grammatica"
"Ja maar..."

"En dan gooi je dat in drie dagen tijd weer allemaal overboord met die structuralistische ontleedspelletjes"
"Structuralistische ontleedspelletjes?"
"Stokpaardje rijden voor gevorderden, dat is het!"
"Stokpaardje rijden?"
"Man schei toch uit! Je teistert gewoon iedereen met die zinloze haarkloverijen. Dat gaat toch helemaal nergens over?"
"Ehh…"
"Al die academische flauwekul. Hou toch op."
"Jij doet net of academisch iets negatiefs is."
"Dat is het toch ook?"
"Daar zal de Academie blij mee zijn dan"
"De wát?"
"De Koninklijke Nederlandse Academie van Wetenschappen."
"Ik wist niet dat die bestond, joh. Kun je nagaan!"
"Ik zal Frits van Oostrom eens een mailtje sturen."
"Doe dat, en doe hem de groeten. Hij schrijft leuke boeken, maar academisch is echt negatief hoor. Hier, kijk, Van Dale zegt het ook: niet praktisch, alleen van theoretisch belang."
"Dus dat is negatief."
"Ja man! Dan heb je er in de praktijk toch weinig aan?"
"Ik zou denken dat in ieder geval in een deel van het onderwijs een theoretisch belang positief is. Bijvoorbeeld in het VWO, waar leerlingen worden voorbereid op het wetenschappelijk onderwijs. Daar kun je echt niet alleen bij praktische belangen blijven steken."
"Ja goed, maar kom op zeg! Over taal en taalgebruik valt anders veel interessants te observeren en te analyseren. Interessantere zaken dan de vragen waar jij je lezers mee teistert. Teisteren, dat is het woord, ja."
"Wat dan?"
"Huh?"
"Wat is er dan allemaal voor interessants te observeren en te analyseren over taal en taalgebruik?"
"Nou ja zeg! Van alles!"
"Noem eens iets."
"Ehh, nou ja, wat je allemaal kunt dóén met taal! Hoe mensen met elkaar kunnen communiceren! Hoe taal gebruikt wordt om gevoelens over te brengen, hoe het echt wérkt. Hoe mensen elkaar overtuigen met tekst, of hoe je een goeie sollicitatiebrief schrijft. Hoe mooi het allemaal in elkaar zit!"
"Ik vind anders dat het grammaticaal mooi in elkaar zit."
"Hoor je nou zelf wat je zegt? Het is bijna gênant. Je kunt er al een paar dagen niet uitkomen wat de ontleding is van Ik ben aan het koken. Nou, zit mooi in elkaar die grammatica van jou."
"Ik vind het anders een fascinerende inkijk in de taalanalyse."
"Maar luister nou toch eens! Maak het nou niet zo moeilijk. Hou je nou bij de simpele dingetjes, vertel wat leuks, over nieuwe woorden of zo, dat vindt iederéén leuk. Dán krijg je pas tevreden lezers."
"Maar ik wíl helemaal geen tevreden lezers! Ik wil lezers die geïnteresseerd raken in de grammatica."
"Dat lukt je dan aardig, vind je niet?"
"Ik wil lezers die geïnteresseerd raken in niet-triviale ontleedkwesties!"
"Nou veel succes dan!"
"Toch bedankt voor je goede raad, ik ga ‘m zeker nog op de een of andere manier gebruiken."
"Jaja. Ik geloof er niks van."
"Let anders maar eens op."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten