zaterdag 24 februari 2007

100.000 pageviews kunnen geen ongelijk hebben

In de maand waarin de Taalprof precies één jaar actief is, mocht hij gisteren, op 23 februari, de 100.000ste pageview noteren. Wat is een pageview? Dat is iedere keer dat een lezer een logje of een vraag, of een antwoord van de Taalprof-site aanklikt. Dat zijn natuurlijk geen 100.000 personen, dat snap ik ook wel, maar dat zou ook niet goed zijn. Dan zou iedereen na één keer "pageviewen" al weer vertrokken zijn. In werkelijkheid klikken bezoekers wel een paar keer per bezoekje.


Hoeveel personen betreft het dan? Geen idee. De teller op web-log houdt per dag bij hoeveel verschillende personen je weblog bezoeken, maar de volgende dag begint de teller weer bij 0, en aan het eind van de maand telt hij alle dagen bij elkaar, wat een zinloos getal oplevert. Nu weet ik alleen dat ik op de drukste dag tot nu toe (11 december 2006) 1287 verschillende bezoekers had. Minder verschillende bezoekers heb ik dus in ieder geval niet.


Graag wil ik iedereen hartelijk danken voor de belangstelling in het afgelopen jaar. Ik hoop dat het voor jullie net zo bevredigend was als voor mij. In het komend jaar wil ik mijn Taalprof-activiteiten nog wat uitbreiden. Op het programma staat in ieder geval een apart forum (waarover binnenkort meer), en ik heb ook nog een paar andere leuke verrassingen. Blijf pageviewen!

4 opmerkingen:

  1. Volgens mij is het een denkfout te denken dat een gelijk te bewijzen valt aan hoeveel mensen iets bekijken. Ik zou cijfers altijd wantrouwen; ze liegen wel degelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Jan: de titel van dit stukje is een verwijzing naar de titel van een LP van Elvis Presley: "50,000,000 Elvis fans can't be wrong."

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben niet zo op de hoogte met Elvis. Overigens heb ik dit soort zegswijzen wel meer gezien (ik heb het zelf ook gebruikt, bijvoorbeeld met de populariteit van Modern Talking)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Jan: ik weet bijna zeker dat de oorsprong van deze uitdrukking in die titel van die LP ligt. Maar hij wordt inderdaad meer gebruikt, en toegepast op allerlei andere zaken.

    BeantwoordenVerwijderen