tag:blogger.com,1999:blog-5485559302837797803.post2510183953246351562..comments2024-03-15T05:43:08.519-07:00Comments on Taalprof Plein: Ontleden voor je levenTaalprofhttp://www.blogger.com/profile/12667945176269041458noreply@blogger.comBlogger36125tag:blogger.com,1999:blog-5485559302837797803.post-79756292208096216852017-05-27T12:09:26.211-07:002017-05-27T12:09:26.211-07:00@Anoniem: wtf zijn dit voor reacties? @Anoniem: wtf zijn dit voor reacties? Taalprofhttps://www.blogger.com/profile/12667945176269041458noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5485559302837797803.post-36629685902781916412017-05-27T10:17:45.058-07:002017-05-27T10:17:45.058-07:00wtf dit is één en dezelfde persoon haha lol xD dit...wtf dit is één en dezelfde persoon haha lol xD dit heeft geen nutAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5485559302837797803.post-38848029255173494872017-05-27T10:16:38.476-07:002017-05-27T10:16:38.476-07:00ja echt hè wtfja echt hè wtfAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5485559302837797803.post-37545058945679148462017-05-27T10:15:37.842-07:002017-05-27T10:15:37.842-07:00ja wtfja wtfAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5485559302837797803.post-10857129167381715742017-05-27T10:14:51.521-07:002017-05-27T10:14:51.521-07:00wtf is ditwtf is ditAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5485559302837797803.post-12087086817850486702012-10-07T13:44:47.893-07:002012-10-07T13:44:47.893-07:00De links zijn nu deze en deze.De links zijn nu <a href="http://taalprof.blogspot.nl/2006/02/wat-moet-dat-met-al-die-voorwerpen.html" rel="nofollow">deze</a> en <a href="http://taalprof.blogspot.nl/2008/11/wat-is-een-voorzetselvoorwerp.html" rel="nofollow">deze</a>.Taalprofhttps://www.blogger.com/profile/12667945176269041458noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5485559302837797803.post-39045577881815165082012-10-07T13:40:27.558-07:002012-10-07T13:40:27.558-07:00De link is nu dezeDe link is nu <a href="http://taalprof.blogspot.nl/2006/02/vragen-7.html?showComment=1169128032000#c6968824282846609990" rel="nofollow">deze</a>Taalprofhttps://www.blogger.com/profile/12667945176269041458noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5485559302837797803.post-66844367542570509132009-03-04T09:27:25.000-08:002009-03-04T09:27:25.000-08:00@Rosaaa: het complete zinsdeel is 'alleen al v...@Rosaaa: het complete zinsdeel is 'alleen al van het lezen van dit verhaal.' De toevoeging 'alleen al' is een zogeheten "focusbepaling," die het hele zinsdeel "in focus" zet, maar die wordt wel bij het zinsdeel gerekend.<br>Dat zinsdeel 'alleen al van het lezen van dit verhaal' geeft de oorzaak ervan aan dat je honger krijgt. Het is dus een bijwoordelijke bepaling (van oorzaak, om precies te zijn).<br>Eigenlijk zegt de hele zin voornamelijk dat je honger krijgt. De toevoeging waar dat van komt, ook al leg je daar extra nadruk op, is niets meer dan een toevoeging daarbij.<br>taalprofhttp://taalprof.web-log.nlnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5485559302837797803.post-58560714326434204032009-03-04T09:20:38.000-08:002009-03-04T09:20:38.000-08:00bij deze zin:alleen al van het lezen van dit verha...bij deze zin:<br>alleen al van het lezen van dit verhaal krijg je honger.<br>is dan het zinsdeel: het lezen van dit verhaal mv of wg?<br>Rosa<br>Rosaaanoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5485559302837797803.post-27535232179624004902008-11-14T08:30:51.000-08:002008-11-14T08:30:51.000-08:00Bedankt! Als Duits-student leg je zelden de relati...Bedankt! Als Duits-student leg je zelden de relatie met het Nederlands, zeker niet als het om naamval gaat, die je niet op die manier hebt als in het Duits. Daarom is het een uitdaging om hier wel naar te kijken en er op die manier betekenis aan te verlenen. Ik denk dat dit de leerlingen wel helpt om in te zien dat het essentieel is voor de Duitse taal. Bedankt. Ik hoop dat het me lukt! Groetjes, Joanne<br>Joannenoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5485559302837797803.post-40746760008087074232008-11-14T07:38:00.000-08:002008-11-14T07:38:00.000-08:00@Joanne: een van de criteria bij de keuzevoorzetse...@Joanne: een van de criteria bij de keuzevoorzetsels is het betekenisaspect "richting". Je kunt je leerlingen ervan bewust maken dat dit betekenisaspect in het Nederlands ook een rol speelt. Zo zie je het bij sommige voorzetsels die je vooraan of achteraan in de woordgroep plaatst ('hij liep in het bos' en 'hij liep het bos in'). In het Duits wordt hetzelfde met naamval tot uitdrukking gebracht.<br>Het inzicht zou kunnen zijn dat dezelfde betekenisaspecten in talen verschillend uitgedrukt kunnen worden: sommige talen doen het met voorzetsels, andere met woordvolgorde, weer andere met alleen naamvallen (zoals het Turks). Het Duits gebruikt voorzetsels in combinatie met naamval, en het Nederlands voorzetsels in combinatie met woordvolgorde.<br>taalprofhttp://taalprof.web-log.nlnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5485559302837797803.post-19621952637126492492008-11-14T06:29:31.000-08:002008-11-14T06:29:31.000-08:00Wat leuk om mensen tegen te komen die graag op een...Wat leuk om mensen tegen te komen die graag op een creatieve manier grammatica willen onderwijzen, zodat het leuk wordt voor de leerlingen! Ik loop zelf stage op een middelbare school voor het vak Duits. Hebben jullie misschien tips voor het onderwijzen van de 3e en 4e naamval en de keuze-voorzetsels (die dus 3e of 4e naamval krijgen). Dit is erg droge theorie en voor leerlingen is het denk ik moeilijk om de slag te maken van theorie beheersen en het in de praktijk toe te passen (laat staan dus te zien dat het zinnig is wat ze leren). Ik ben benieuwd of jullie hier ook werkvormen voor weten. Groetjes, Joanne<br>Joannenoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5485559302837797803.post-29641491038949438292008-11-04T09:12:38.000-08:002008-11-04T09:12:38.000-08:00@:Hypergestesstpersoon: je ZOU nog kunnen proberen...@:Hypergestesstpersoon: je ZOU nog kunnen proberen wat uitleg te lezen over het voorzetselvoorwerp. Misschien deze log:<br>http://taalprof.web-log.nl/taalprof/2006/02/wat_moet_dat_me.html<br>Maar speciaal voor jou heb ik nog een nieuwe uitleg geschreven:<br>http://taalprof.web-log.nl/taalprof/2008/11/wat-is-een-voor.html<br>Nou wel gaan voor een voldoende, hoor! (Hee, da's trouwens ook een voorzetselvoorwerp: 'voor een voldoende', want het is 'voor iets gaan').<br>taalprofhttp://taalprof.web-log.nlnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5485559302837797803.post-21612293908866399242008-11-04T08:21:21.000-08:002008-11-04T08:21:21.000-08:00Hooii.Ik heb morgen een pw Nederlands.WHAAAAAAHHHH...Hooii.<br>Ik heb morgen een pw Nederlands.<br>WHAAAAAAHHHH.<br>Ik heb moeite met het vzv enzo.<br>Maarja. Het zal nu wel te laat zijn voor antwoord xD<br>Wens me maar succes ofzo =]<br>Kuss<br>:Hypergestesstpersoon:noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5485559302837797803.post-79033512262309478192008-05-21T03:03:24.000-07:002008-05-21T03:03:24.000-07:00@lucerna: in het ideale geval zou je de grammatica...@lucerna: in het ideale geval zou je de grammaticale vaardigheden, en de grammaticale termen, moeten kunnen leren aan de hand van je eigen taal. Als je nooit grammatica-onderwijs hebt gehad, en je krijgt dat pas bij het leren van een tweede taal, dan zit je met het dubbele probleem dat jij schetst: je hebt geen kapstokken, en die kapstokken leer je vervolgens zonder een verwijzing naar je eigen taal. Dat is extra lastig.<br>Toch denk ik dat uitleggen de beste methode is. Wat jij doet lijkt me een goed begin: je hanteert de term "betekenisvol." Ikzelf gebruik altijd "betekenisrijk" en "betekenisarm". Dat geeft volgens mij beter aan dat het geen zwartwit-begrip is. Een zelfstandig werkwoord als 'maken' is betekenisarmer dan 'fabriceren'. Betekenisarme woorden kun je voor meer dingen gebruiken. Dat is een universeel feit, dat in alle talen bestaat.<br>Misschien is dit onderscheid een goed opstapje naar het verschil tussen "inhoudswoorden" en "functiewoorden", dat ook in alle talen bestaat. Dan kun je van daaruit uitleggen dat koppelwerkwoorden en hulpwerkwoorden functiewoorden zijn en geen inhoudswoorden. Als het goed is zou iedereen in zijn of haar eigen taal inhoudswoorden en functiewoorden moeten kunnen onderscheiden. Dat zou kunnen helpen.<br>Geef je les aan volwassenen of aan kinderen?<br>taalprofhttp://taalprof.web-log.nlnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5485559302837797803.post-83766840890901637262008-05-20T15:07:03.000-07:002008-05-20T15:07:03.000-07:00Het is niet alleen grammatica omwille van de gramm...Het is niet alleen grammatica omwille van de grammatica. Ik geef les aan anderstaligen die eigenlijk geen enkele taal goed beheersen(nog hun moedertaal, nog de straattaal). Het ontbreekt hen dus aan de nodige 'kapstokken' om de taal aan te leren. Maar net door het op zo een gestructureerde wijze aan te pakken en steeds alle woordsoorten te benoemen, beginnen ze inzicht te krijgen in de taal en in hun eigen zinsconstructies. Dat is uiteraard het ideaal,.. de praktijk (gelijk welk niveau of type) is niet steeds even rooskleurig.<br>ps. bij NWG is wat voor pv staat idd niet noodzakelijk gelijk aan wat achter de pv staat.<br>KWW's hebben geen betekenis op zich en hebben steeds een aanvulling nodig . ZWW's (bij WWG) hebben uiteraard wel betekenis op zichzelf.<br>Vb. De slang doodt muizen. (<br>doodt= ZWW . De slang doodt = betekenisvol<br>De slang is groot<br>is = KWW De slang is = NIET BETEKENISVOL heeft nood aan aanvulling.(groot = nwd)<br>lucernanoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5485559302837797803.post-18309948382478487902007-11-22T01:42:32.000-08:002007-11-22T01:42:32.000-08:00@oma: het onderwerp en het naamwoordelijk deel hoe...@oma: het onderwerp en het naamwoordelijk deel hoeven niet "aan elkaar gelijk" te zijn. In de zin 'Diana is boos' is 'Diana' ongelijk aan 'boos,' en toch is 'boos' naamwoordelijk deel van het gezegde. In 'Diana is in de war' is 'Diana' niet hetzelfde als 'in de war,' en toch is 'in de war' het naamwoordelijk deel.<br>Als je zegt dat 'Mijn opa heet Fred' geen naamwoordelijk gezegde is OMDAT 'heten' geen koppelwerkwoord is, zou je dan ook zeggen dat 'heten' (hier) geen koppelwerkwoord is OMDAT het geen naamwoordelijk gezegde is? En zit je dan niet in een kringetje rond te draaien?<br>taalprofhttp://taalprof.web-log.nlnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5485559302837797803.post-64509526921751599762007-11-21T12:12:29.000-08:002007-11-21T12:12:29.000-08:00PS. de poll....de bepaling van gesteldheid moet ei...PS. de poll....<br>de bepaling van gesteldheid moet eiegenlijk zijn: de bepaling van ONgesteldheid xD<br>omanoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5485559302837797803.post-39840667184900320222007-11-21T12:10:15.000-08:002007-11-21T12:10:15.000-08:00als het woord VOOR de pv gelijk is als het woord A...als het woord VOOR de pv gelijk is als het woord ACHTER de pv is het een naamwoordelijk gezegde.<br>voorbeeld (1)<br>Diana is de godin van de jacht.<br>naamwoordelijk gezegde want Diana en de godin van de jacht is geleik aan elkaar.<br>voorbeeld (2)<br>Mijn opa heet Fred.<br>werkwoordelijk gezegde want HEET IS GEEN KOPPELWERKWOORD<br>omanoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5485559302837797803.post-30852808629693636662007-10-09T17:24:07.000-07:002007-10-09T17:24:07.000-07:00Wat leuk, al die lestips over voornaamwoorden terw...Wat leuk, al die lestips over voornaamwoorden terwijl wij ze net allemaal behandeld hebben en de toets eraan komt. Kan ik er nog mooi eentje uitpikken om een laatste keer te oefenen.<br>Zal eens kijken of ik een keer tijd heb om ook wat tips door te geven.<br>JoConoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5485559302837797803.post-9263322384059067802007-10-08T10:59:58.000-07:002007-10-08T10:59:58.000-07:00@ESMERALDAA: probeer te begrijpen wat het naamwoor...@ESMERALDAA: probeer te begrijpen wat het naamwoordelijk gezegde IS. Lees de FAQ over de vraag "Wat is het naamwoordelijk gezegde," en stel me eventueel dan nog een gerichte vraag.<br>taalprofhttp://taalprof.web-log.nlnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5485559302837797803.post-2422142111231419512007-10-08T10:56:54.000-07:002007-10-08T10:56:54.000-07:00HOE VINDT IK HET NAAMWOORDELIJK GEZEGDEEE!!!!!!!!!...HOE VINDT IK HET NAAMWOORDELIJK GEZEGDEEE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!<br>ESMERALDAAnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5485559302837797803.post-22297464729912566382007-06-10T06:01:24.000-07:002007-06-10T06:01:24.000-07:00@JexxeL: jij bedoelt de lessen, niet de grammatica...@JexxeL: jij bedoelt de lessen, niet de grammatica zelf. Grammar rules!<br>taalprofhttp://taalprof.web-log.nlnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5485559302837797803.post-80589203427203373592007-06-10T05:30:10.000-07:002007-06-10T05:30:10.000-07:00Grammatica zuigt zwaar!Grammatica zuigt zwaar!<br>JexxeLnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5485559302837797803.post-55297037229587597102007-03-01T01:52:40.000-08:002007-03-01T01:52:40.000-08:00Klinkt ook leuk. Ik zal ook deze tip uitprinten en...Klinkt ook leuk. Ik zal ook deze tip uitprinten en uitproberen. Ik zal jullie ook laten weten hoe het afloopt met de voornaamwoorden! Bedankt allebei!<br>Clauhttp://clau.punt.nlnoreply@blogger.com